01/04/2019

De opbrengsten van dit evenement worden gebruikt voor het opzetten van een eigen cateringactiviteit door een groep Syrische vrouwen in de Bollenstreek. Het doel is dat ze daarmee hun financiële zelfredzaamheid realiseren.

‘Je kunt natuurlijk altijd wel aan de kant blijven staan en je dan een oordeel vormen over wat er om je heen gebeurt’, aldus Cees Pronk, lid van de Lionsclub Bollenstreek, ‘maar ik doe vrijwilligerswerk voor statushouders en ben op die manier in aanraking gekomen met een aantal Syrische vrouwen in de Bollenstreek. Daardoor ken ik hun verhalen. Ik ben onder de indruk van hun veerkracht en positieve levenshouding. Ze hadden liever thuis in Aleppo geleefd, maar proberen er nu op alle mogelijke manieren hier iets van te maken. Het minste wat we kunnen doen, is ze daarbij een handje helpen.’ Voor Araa Al-Jaramani, directeur van de Stichting Syrische vrouwen Nederland, is de ondersteuning van dit evenement zeer welkom. ’Onze stichting is gevestigd in de Bollenstreek en het is heel bijzonder dat we dan bij de Ruïne van Teylingen dit evenement kunnen organiseren. Het is bijna symbolisch. Nederlands cultureel-historisch erfgoed dat een avond lang de omgeving vormt waarin wij ons als Syrische gasten met Nederland verbinden. Met op de achtergrond het verhaal van Jacoba van Beieren. De vrouw die streed voor haar belangen en ook heeft ervaren hoe het voelt om huis en haard te verliezen. En daarna niet op te geven'. De Stichting selecteerde in de Bollenstreek een groep Syrische vrouwen, die uitstekend kunnen koken en de ambitie hebben een cateringbedrijfje te starten. Cateraar-ondernemer Wim van Vliet ondersteunde hen tijdens het evenement. Voor verdere ondersteuning wordt altijd gezocht naar ondernemers, die materieel of immaterieel willen bijdragen. Voor meer informatie: cpronk14@gmail.com.